Binnen TRIS Forwarding kan de aangever vanuit het systeem een elektronische boekingsaanvraag indienen naar de portaalsites van INTTRA, GT Nexus, ECU, CargoSmart, Porthus … Dit biedt bijzonder veel interessante mogelijkheden voor de ontvangst van de uiteindelijke digitale B/L die automatisch wordt gearchiveerd in het digitaal dossier van de expediteur.

Elektronische boeking

  • De klant stuurt een transportvraag naar de expediteur die dit update in zijn dossier en een EDI-boekingsaanvraag naar de webportal verzendt (1, 2, 3).
  • Na de nodige controles (4, 5 en eventueel 6) stuurt de webportal de boekingsaanvraag naar de rederij die dit al dan niet bevestigt (8)
  • Vanuit de webportal vertrekt een bevestigingsbericht naar de expediteur (9)
  • Dit bericht wordt automatisch binnen TRIS Forwarding verwerkt en geüpdatet met de volgende gegevens: boekingsnummer, naam van het schip, scheepsreis, ETD, ETA, pick up & drop off locatie, pincode … (10). Vervolgens confirmeert de expediteur de boeking (11) bij zijn klant.

flow1

EDI B/L

  •  Nadat het schip geladen is, stuurt de expediteur de geüpdatete B/L-instructies naar de webportal (2, 3).
  • Na de nodige controles (4, 5 en eventueel 6) stuurt de webportal de instructies naar de rederij die de gegevens verwerkt tot een draft B/L (8)
  • De draft B/L gaat via de webportal (9) naar de expediteur die ofwel:
    • (12) correcties aanbrengt en de communicatie 4, 5, 6, 7, 8 opnieuw begint
    • (16) de draft rechtstreeks aan de rederij confirmeert.
  • Vervolgens stuurt de rederij (17) de finale B/L naar de expediteur (18) die hem op zijn beurt naar de klant stuurt (19).

flow2

banner-wp-blog