Een studie van het McKinsey Institute heeft uitgerekend dat de markt voor IoT-onderdelen en systemen jaarlijks met meer dan 30 % zal groeien.

Het Internet of Things zal zowel voor bestaande als voor nieuwe technologiebedrijven interessante opportuniteiten bieden.  Op korte termijn, tenminste. Hardwareleveranciers en installateurs van IoT-systemen zullen echter nu al moeten uitkijken naar een diversificatie of radicale switch van hun activiteiten.

Korte termijn

Bedrijven die complexe systeemintegratie-oplossingen aanbieden zijn bijzonder gegeerd. Ondanks  alle integratiemogelijkheden en interoperabiliteit van de systemen, is het samenvoegen van devices en software binnen een  IoT-omgeving  een extreem complexe onderneming.

Door geïntegreerde oplossingen aan te bieden kunnen leveranciers hun klanten op korte termijn tegemoetkomen. Op langere termijn verwacht het onderzoeksinstituut dat er meer vraag zal zijn naar gebundelde verticale oplossingen en grootschalige horizontale platformen.

Vier soorten ‘survivors’

1. Ontwikkelaars van relevante IoT-technologie die zich gespecialiseerd hebben in goedkope onderdelen. Denk hierbij aan sensoren die weinig verbruiken, goedkope mogelijkheden om te connecteren …

2. Eigenaars van IoT-data. Denk aan een fabrikant van industriële machines die zijn uitgerust met sensoren. De honderden terabytes aan streamingdata die hij hiermee genereert, geven hem een transparant overzicht van eventuele anomalieën waardoor hij uitval van machines kan voorkomen en een doelgericht onderhoud uitvoeren.

3. Platformleveranciers. Derden partijen kunnen voor deze platformen apps ontwikkelen  waarbij de leverancier van het platform zorgt voor de interoperabiliteit van deze apps. Een succesvol platform genereert lucratieve netwerken aangezien elke nieuwe klant en elke nieuwe applicatie een toegevoegde waarde biedt voor alle partijen.

4. Aanbieders van end-to-end solutions. Volgens het onderzoeksbureau hebben deze aanbieders de grootste troeven in handen omdat er bij het Internet of Things een hoge graad van maatwerk komt kijken. Dit zorgt ervoor dat bedrijven die complexe oplossingen kunnen aanbieden (hardware, software, installatie, diensten) een streepje voor hebben. Deze aanbieders van end-to-end oplossingen kunnen zich situeren in het domein van de onderdelen, de software of de integratiesystemen.

Nieuwe businessmodellen

Het IoT brengt ook nieuwe  businessmodellen voor bedrijven die IoT gebruiken: nieuwe tariefmodellen en servicegebaseerde businessmodellen.

– nieuwe tariefmodellen: klantspecifieke, dynamische prijsmodellen die gebaseerd zijn op specifieke klantenvoorkeuren. Deze modellen kunnen zowel voor de gebruiker als voor de aanbieder voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan  autoverzekeringsmaatschappijen die de polis afstemmen op het actuele rijgedrag van de chauffeur, gegenereerd door datasensoren van het voertuig.

– servicegebaseerde businessmodellen: in plaats van kapitaalintensieve investeringen hanteert de aanbieder een betaal-per-gebruik-model: energie per uur in plaats van een gasturbine, vervoerdiensten in plaats van auto’s, geprinte pagina’s in plaats van laserprinters. Deze ‘as a service’-modellen bieden de klanten het voordeel dat zij niet afzonderlijk moeten investeren in  upgrades  of onderhoud.