Sinds 1 juli zijn alle verladers verplicht om het brutogewicht door te geven van elke uitgaande maritieme container. Het gaat om een SOLAS-verplichting die wereldwijd van kracht is.

Klanten die beschikken over de TRIS Forwarding-oplossing, kunnen de opgave van deze VGM (verified gross mass) rechtstreeks vanuit hun dossier doorgeven aan de rederij/portaalsite.

De aanleiding van deze nieuwe SOLAS-richtlijn is het toenemend aantal scheepsrampen waarvan uit onderzoek bleek dat deze veelal te wijten waren aan het onnauwkeurig doorgeven van het gewicht van de containers aan de rederij.

Want hoe verloopt het laden en lossen van een schip in de praktijk?

De rederij maakt een laad- en losplan op voor de hele route die het schip zal afleggen en baseert zich hiervoor op de brutogewichten van de container die de verlader opgeeft. Met als gouden regel: de zwaarste containers onderaan, de lichtste bovenaan. Dit dan vanzelfsprekend gecombineerd met de stabiliteitsplannen van het schip en de volgorde van de laad- en loshavens.

Bovenstaande foto illustreert duidelijk wat er gebeurt als een reder geconfronteerd wordt met containers die in werkelijkheid veel zwaarder zijn dan oorspronkelijk werd opgegeven.

Ongeluk met container - brutogewicht

 

eVGM

De verplichting om een erkend brutogewicht van de container op te geven, geldt sinds 1 juli 2016. Dit betekent dat de verlader (of zijn vertegenwoordiger) de zeevrachtcontainer die hij zal exporteren, op een erkende manier zal moeten wegen (of laten wegen) via een toegelaten weegmethode.

Dit levert hem dan het begeerde VGM-cijfer op dat hij zal moeten bezorgen aan de rederij.

SOLAS stipuleert niet verder op welke manier deze VGM moet doorgegeven worden aan de rederij, maar het spreekt vanzelf dat iedereen voorstander is van het elektronische VERMAS-bericht dat hiervoor werd ontwikkeld.

Intris heeft de nodige werkzaamheden verricht zodat het VERMAS-bericht rechtstreeks van het dossier in TRIS Forwarding naar de betrokken rederij kan gestuurd worden.

In diezelfde optiek hebben ook de portaalsites hun software bijgewerkt en beschikt bv. INTTRA over de eVGM-applicatie om het VERMAS-bericht te ontvangen en verder te verwerken.

Intris heeft een duurzaam akkoord afgesloten met INTTRA voor het verzenden van het VERMAS-bericht en is hiermee de enige softwareaanbieder in België die zijn klanten nog steeds geen communicatiekost aanrekent voor de berichten die zij naar de portaalsites verzenden.

“Wij willen in de eerste plaats een integrator zijn die de een vlotte doorstroom van de supply chain ondersteunt. Door het gratis ontwikkelen van een functionaliteit die het verzenden van dit VERMAS-bericht naar de drie maritieme portaalsites (INTTRA, GT Nexus, CargoSmart) automatiseert, zal de exportstroom van onze klanten niet de minste hinder ondervinden van de nieuwe wetgeving die per 1 juli ingaat”, onderstreept CEO Patrick Van De Looverbosch.

banner-wp-blog